Nu am vrea sa dam o forma finita acestui text. E un text despre contradictii. O schita. Un text despre o practica care e in curs de desfasurare, care e utila si vie atata timp cat se sustrage unor judecati definitive. Un text despre lectii care reusesc si lectti care sunt un esec. Un text despre felul in care continuturile, metodele, relatiile, rezultatele, sentimentele, desenele, notele din catalog, cuvintele sunt un cadru flexibil si mobil pentru a provoca ceva in elevi/ve. Pentru a deschide un spatiu in mintile lor, un spatiu despre care trebuie sa acceptam ca e in afara controlului nostru. Sa acceptam ca, in cazul acestui spatiu, "succesul" nostru ca profesoare nu este cuantificabil.

Anul acesta scolar, ne-am propus sa dam o forma mai organizata si mai sistematica unei practici care ne-a interesat intotdeauna si pe care am incercat mereu sa o integram in lucrul cu elevii/ele. Orele de Educatie artistica si vizuala au avut mereu potentialul de a permite integrarea unor discutii legate de feminism, de anti-rasism, etc. pentru care arta poate fi un pretext si un cadru foarte potrivit. Bineinteles ca integrarea ne-oficiala sau semi-oficiala a acestor discutii cu potential "provocator" a presupus intotdeauna anumite riscuri. In ultimii ani, presiunea asupra scolilor de a dovedi ca au tot mai multe activitati, ca dezvolta parteneriate cu societatea civila si (de preferinta) cu mediul de afaceri, a avut atat efectul de a intensifica cat si cel de a reduce aceste riscuri. Pe de-o parte, dezvoltarea unor subiecte "problematice" care pot afecta suportul parintilor fata de scoala si le pot trezi ostilitatea sau pot aduce scoala in atentia presei a devenit tot mai periculoasa. Pe de alta parte, nevoia scolii de a se dovedi activa si actuala, poate fi un cadru propice in care sa aduci in discu?ie subiecte care nu sunt atinse in programele scolare si in manuale. La un nivel declarativ, acceptarea diferentelor, "toleranta" neoliberala, atitudinea cetateneasca sunt parte din obiectivele invatamantului, obiective care pot fi interpretate in sensuri mult mai complexe si mai adecvate urgentei care caracterizeaza situa?ia lumii in prezent.

"Succesul" ca o presiune neoliberala e cadrul de care ne-am gandit sa ne folosim. "Succesul" ca o presiune neoliberala este unul dintre reperele la care trebuie sa ne raportam. "Succesul" ca o presiune neoliberala este adesea propriul nostru reper interiorizat. "Succesul" ca o presiune neoliberala este primul obstacol pe care trebuie sa-l depasim.

In orele noastre de Educatie plastica si vizuala cat si in cadrul unui curs optional intitulat Arta si natura intr-o lume in schimbare, folosim cunostintele legate de teoria, tehnica si practica artistico-plastica pentru a introduce subiecte legate de educa?ia ecologica. Aceasta sunt cateva fragmente din Argumentul acestui curs:

Arta si natura, ca doua spatii ale contemplarii, ca spatii de liniste si regasire, de reverie prin lumina, culoare si forme. Texturile nenumarate, detaliile surprinzatoare ale tuturor fiintelor vii, infinitele nuante ale cerului la apus, formele schimbatoare ale norilor, frunzele care isi irizeaza culorile toamna, succesiunea anotimpurilor, continua schimbare a calitatii luminii. Toate acestea pot fi, bineinteles, subiecte pentru arta, subiecte meditative si poetice. Dar rolul artei nu este doar unul meditativ, arta poate fi un eficient instrument al actiunii. Arta poate constitui un set de practici, metode si procedee de constientizare, analizare critica si actiune, poate constitui un instrument de baza al educatiei, al formarii viitorilor/viitoarelor cetateni/ne ai planetei noastre ca fiinte creative, responsabile si solidare.
Cursul acesta nu va analiza arta si natura doar din perspectiva lor evazionista. Va vorbi despre natura ca un loc al pierderii, ca un loc in disolutie, ca un loc al responsabilitatii fiecaruia, ca un loc de a carui salvare depinde supravietuirea noastra ca specie. Vom vorbi despre arta ca despre un teritoriu al gandirii critice, al unei analize active a realitatii.

Cu o majoritate covarsitoare, noi oamenii am pierdut atat de mult legatura cu natura incat nu numai ca nu o mai cunoastem, ca o ignoram, nu numai ca o dispretuim dar o si distrugem intr-un ritm si la o amploare care nu a mai existat niciodata in istoria omenirii. Felul in care planeta este afectata de actiunea umana nu implica doar natura ci, bineinteles, si relatiile dintre oameni, incalzirea globala afectand intr-un mod profund felul in care vedem diferentele dintre noi, felul in care dreptul la viata inceteaza sa mai fie vazut in mod egal ca un drept inalienabil pentru toti oamenii. Dar, pe de alta parte, urgenta situatiei actuale a mediului arata cu toata claritatea importanta solidaritatii intre toate fiintele umane si a solidaritatii speciei noastre cu celelalte specii.

Lucram la orele noastre subiecte legate de definirea antropocenului, de incalzirea globala, subiecte despre moda etica, despre apa, despre poluare, despre combustibilii fosili, despre razboi, despre refugiati, despre rasism si xenofobie, despre drepturile muncitorilor/toarelor, despre energii alternative, despre persoanele non-umane, despre posibilitatea unei iesiri din paradigma prin care esti definit/a de ceea ce consumi si ceea ce posezi. Unele subiecte sunt mai cunoscute pentru elevi/ve, altele sunt absolut noi. Unele subiecte sunt acceptate/acceptabile, sunt parte dintr-un zgomot de fond (in mare parte formal si ipocrit) despre importanta ecologiei, in timp ce capitalismul global nu este chestionat in niciun fel. Alte subiecte pot trezi o furtuna, in special subiectul refugiatilor.

Sa ma pregatesc inainte de ora sa nu fiu dezamagita, sa nu fiu indignata, sa pastrez mereu in minte ca adesea ceea ce aud nu sunt pareri asumate pana la capat ci ecouri ale discursului dominant, ca prin vocile lor vorbeste xenofobia cu care sunt impregnati din toate directiile. Sa ma pregatesc sa-i ascult si sa-i fac sa se asculte unii pe altii, si sa incerc sa trezesc in ei/ele curiozitatea de a trece peste opiniile luate de-a gata si de a-si forma propriile opinii. Cateodata, ei/ele vorbesc cu empatie si sensibilitate. Cateodata, aud de la ei/ele lucrurile pe care mi-era teama ca le voi auzi. Cateodata, vocile lor imi rasuna in cap zile intregi.

Uneori, inainte sa intru la ora am emotii, ceea ce nu se intampla atunci cand metodele si continuturile sunt deja rutina. Uneori, intru la ora si simt ca fac un lucru important. Uneori, reusesc sa gasesc tonul si energia potrivite ca sa reusesc sa implic elevii/ele in discutie. Cel mai adesea, elevii/ele nu sunt obisnuiti/te ca ora ar putea decurge sub forma unei discutii si fie tac, fie vorbesc toti/toate deodata. Uneori, ragusesc in timp ce mediez discutia si ii conving sa se asculte unul pe altul. Uneori, dictez lectia , oprindu-ma din cand in cand sa explic, pentru ca este nevoie sa raman pe un teritoriu familiar, al predarii frontale, ca sa castig credibilitate pentru materia mea (si, uneori ca sa iau o pauza emotionala pe un teritoriu controlabil si sigur). Cateodata, vorbesc doar eu si ei/ele se uita la mine impasibili. Cateodata, discutia decurge atat de bine si eu plec de la ora gandindu-ma ce mult imi place sa fiu profesoara. Cateodata, ma simt depasita si nu stiu cum sa reactionez in fata parerilor lor. Cateodata, elevii sunt uimiti ca li se da spatiu sa vorbeasca, chiar daca parerile lor nu coincid deloc cu a mea, si folosesc spatiul acesta fie productiv (opinia lor fiind baza pentru o discutie) sau distructiv (exprimand ceva care destabilizeaza discutia). Cateodata, nu folosesc spatiul acesta in niciun fel. Cateodata, ma bucur ca ii cunosc si ca petrec timp cu persoane asa de sensibile. Uneori ma intreaba " La ce imi va folosi sa stiu lucrurile acestea?" si eu ma bucur ca intrebarea este verbalizata si ca mi se da ocazia sa raspund la ea. Adesea, citesc pe fetele lor ca sunt curiosi/se sau intrigati/te si ies de la ora gandindu-ma ca, probabil, vor tine minte lectia aceasta. Intodeauna, spun care este parerea mea personala despre subiectul discutiei, chiar daca ei sunt invatati ca informatia credibila e cea oficiala. Intotdeauna, trebuie sa le cer rezultate concrete si cuantificabile pentru ca trebuie sa trec note in catalog.

Elevii/ele trebuie sa aiba la finalul semestrului note. Aceasta cerinta a sistemului ar putea fi evitata daca intreaga clasa ar avea nota maxima si elevii/vele ar fi anuntati/te ca notele sunt doar formale. Dar nevoia de rezultate clare si cuantificabile concretizate in desene, eseuri, expozitii scolare, etc. si reflectate in note nu este doar cerinta sistemului. Aceste presiuni concrete sunt in acelasi timp sprijin si obstacol. Sunt sprijin pentru ca, in lipsa lor, motivatia si atentia elevilor/elor ar fi mult reduse. Sunt obstacol pentru ca energia consumata pentru a produce si cuantifica aceste rezultate ar putea fi folosita pentru discutii si introspectii, pentru analize mai profunde, pentru o intelegere mai clara a imaginii de ansamblu. Ca sa intelegem presiunea neoliberala a "succesului", uneori ar fi bine ca desenele sa ramana neterminate si eseurile sa se transforme in notari de jurnal.

Cel mai important lucru, pentru a putea intra din nou si din nou la ora cu energia care trezeste si mentine atentia si curiozitatea elevilor/velor, ar fi sa ne re-amintim ca educatia inseamna incertitudine si risc. Ca nu putem vedea intotdeauna in ochii lor empatia si intelegerea pe care o speram. Ca procesul anevoios de a gandi cu propriile noastre minti necesita rabdare si incredere. Ca adevaratele rezultate raman mult timp invizibile si ne-cuantificabile.

Publicat in IDEE. Dezbateri pentru educatia viitorului, nr. 2/iunie 2016

Cheap pills store pharmacy online no prescription buy accutane uk cheap generic drugs online buy medications without prescriptions aciphex price pharmacy best online pharmacy no prescription cheap pills sale buy antibiotics online pharmacy online usa no prescription order cheap medications online cheap celebrex buy pills online no prescription buy drugs online usa clomid online pharmacy buy pills without script order cheap medications buy cymbalta buy pills buy generic medications buy diflucan tablets buy cheap medication cheap pills rx generic inderal 40 mg cheap pills fast online pharmacy with prescription buy lexapro online mastercard pharmacy online no prescription us purchase pills online nolvadex australia pharmacy pills online pharmacy buy levothyroxine 200 mcg buy xenical trusted online pharmacy no prescription us buy acyclovir internet buy pills in us buy generic drugs online buying wellbutrin order pills buy cheap drugs online cheap generic augmentin drugstore online cheap pills ed generic seroquel buy pills without prescription online pharmacy no prescription uk buy silagra tablets order medications online buy pills online pharmacy buy flagyl cheap pills usa pharmacy online no prescription australia